Kundeservice

Nedenfor vil du finne svar på dine spørsmål vedrørende tjenesten Strøm.no, og om strøm, strømavtaler og strømmarkedet generelt.

Din henvendelse på Strøm.no



Hvordan fungerer Strøm.no?

Strøm.no består av to ulike tjenester, anbudstjenesten og strømkalkulatoren.

1. Anbudstjenesten fungerer ved at du fyller ut skjemaet på siden vår. Deretter finner vi flere relevante strømleverandører som ønsker å gi deg gode tilbud på strøm. Disse tar deretter kontakt med deg for å gi deg sine aller beste tilbud.

Ettersom leverandørene vet at de er i direkte konkurranse om deg som kunde, vil de gi deg et best mulig tilbud. I noen tilfeller kan du få tilbud som ikke ligger åpent ute på hjemmesiden deres.

Når du har fått tilbudene fra selskapene, kan du selv velge tilbudet du liker best, eller om du ikke er fornøyd kan du enkelt takke nei til alle. Tjenesten vår er både uforpliktende og gratis å bruke for deg som forbruker.

2. Strømkalkulatoren er alternativet for deg som vil gjøre letejobben selv.

Da går du til Strøm.no/strømpriser og filtrerer etter den avtaleformen du ønsker deg. Du får opp de billigste avtalene og kan enkelt gå videre til bestilling av en avtale fra oversikten. Kalkulatoren henter data fra NVE, Forbrukerrådet og Nordpool for å gi et fullstendig bilde av markedet for strømavtaler slik det fremstår på nett.

Koster det noe å bruke Strøm.no?

Tjenesten vår er både gratis og uforpliktende. Det koster deg kun et par minutter av din tid, og gevinsten kan være en billigere strømregning.

Strømleverandørene betaler en fast pris for å være med på Strøm.no og få «tilsendt» potensielle kunder fra oss. Det bidrar til at vi kan gjøre det enkelt og kostnadsfritt for forbrukere å få billigere strømregning.

Jeg har fylt ut skjemaet, men har ikke blitt kontaktet. Hva skal jeg gjøre?

Behandlingstiden på henvendelser via tjenesten er normalt 1-2 dager. Hvis du ikke har blitt kontaktet av noen leverandører etter 2 arbeidsdager, kan du ta kontakt med oss på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den., så kan vi undersøke hva som kan ha skjedd, og hvorfor du eventuelt ikke har blitt kontaktet ennå.

Jeg vil ikke bli oppringt. Kan jeg få kun skriftlige tilbud?

Hvis du kun er interessert i skriftlige tilbud, kan du sende oss en e-post på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den., så informerer vi leverandørene om dette. Da mottar du kun tilbud via e-post eller sms.

Du kan også benytte vår prissammenligningstjeneste for strøm, hvis du ikke ønsker å bli kontaktet med spesialtilbud:

Prissammenligningen finner du her.

Jeg angrer på min forespørsel. Hva skal jeg gjøre?

Hvis du har sendt inn en forespørsel, men angrer av forskjellige grunner, skal vi selvfølgelig hjelpe deg videre med dette. Du kan da sende en e-post til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den., så vil vi kansellere din henvendelse.

Jeg har fått beskjed om at min nåværende leverandør skal kontakte meg. Hvorfor?

Innimellom kan din nåværende leverandør tilby deg en bedre avtale enn den du allerede har, spesielt hvis de ser at du er interessert i andre selskap. De er derfor ofte villige å strekke seg langt på pris for å beholde deg som kunde.

Ønsker du likevel ikke å bli kontaktet av din nåværende leverandør, kan du sende en e-post til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den., så gir vi dem beskjed om dette.

Jeg vil ikke motta tilbud, men ønsker en sammenligning. Hvor finner jeg det?

Fordelen med anbudstjenesten vår er at du får personlige tilbud som ikke nødvendigvis ligger åpent ute på nett. Hvis du likevel ønsker å sammenligne strømpriser selv, kan du gjøre det i strømkalkulatoren vår.

Kan jeg få tilbud uten å fylle ut skjemaet?

For at vi skal kunne sette deg i kontakt med flere strømleverandører som ønsker å konkurrere om deg som kunde og gi deg personlige tilbud, er utfylling av skjemaet eneste mulighet.

Dersom du heller vil sammenligne priser som ligger åpent ute på nett, kan du bruke priskalkulatoren vår.

Hvorfor må jeg registrere personlige data?

I anbudstjenesten vår trenger strømselskapene kontaktinfo for å gi deg personlige tilbud som ikke nødvendigvis ligger åpent ute på nettet. Informasjonen vi ber om i skjemaet er et minimum av hva leverandørene må vite for å kunne gi deg sine beste tilbud.

I prissammenligningen vår kan du selv finne fram til den strømavtalen du ønsker blant alle Norges strømavtaler. Der er postnummer det eneste datapunktet du eventuelt bør legge inn i kalkulatoren. Dette brukes for å regne ut riktig nettleie.

Hvordan håndterer dere personvern og datasletting?

Du som bruker Strøm.no kan være helt trygg på at informasjonen du fyller ut ikke brukes til noe annet enn det du har gitt samtykke til, nemlig å gi deg gode tilbud på strøm innen en tidsavgrenset periode (30 dager). Informasjonen du fyller inn gjør at strømleverandørene kan gi deg gode og riktige tilbud basert på dine behov.

Vi forholder oss til GDPR med tanke på datalagring. Hvis du i etterkant av å ha benyttet tjenesten ønsker å slette informasjonen fra våre systemer, kan du sende en e-post til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den., så sørger vi for at dine data slettes i våre systemer. Vi passer også på at våre samarbeidspartnere gjør det samme.

Sender dere ut reklame på e-post? / Har dere mailinglister?

Vi har ikke e-postlister og sender ikke ut noen form for markedsføring på e-post.

Hvis du er Gmail-bruker, kan det hende du likevel ser annonser i innboksen din. Dette er rett og slett en annonseplassering vi som Google-annonsør blir synlig på. De to første resultatene i Reklame-taben i Gmail er annonser, på samme måte som de øverste resultatene i Google-søket vanligvis er annonser. Begge deler skal være annonsemerket og er ikke sendt ut som e-post til en konkret e-postadresse. Det er ikke mulig for oss å målrette oss mot, eller å ekskludere, din e-postadresse.

Her finner du informasjon om hvordan du kan endre oppsettet ditt, slik at du unngår å se annonser i Gmail: https://www.quora.com/How-do-I-stop-ads-on-Gmail

En strømavtale eller leverandør mangler i strømpriskalkulatoren.

Noen ganger må du scrolle langt ned i tabellen på Strøm.no/strømpriser for å finne strømavtalen eller leverandøren du er på utkikk etter.

Det kan også hende du må endre standardinnstillingene i filtreringen øverst på venstre side for at avtalen du leter etter skal bli synlig. For eksempel har vi valgt å skjule alle strømavtaler hvor leverandøren verken sender e-post, sms eller brev for å informere kunden om prisendringer. For å se avtaler der leverandøren kun varsler om prisendringer på nettsidene sine, må du aktivt gå inn og velge dette under «Vis avanserte valg» på venstre side i filtreringen.

Har du allerede undersøkt at avtalen ikke er «gjemt» slik det er beskrevet ovenfor, kan du sende en e-post til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den., så undersøker vi hva som er feil.



Kundeforhold og strømfaktura



Jeg har spørsmål om strømfakturaen min. Hvem skal jeg kontakte?

Strøm.no er kun en gratis og uforpliktende anbudstjeneste som setter deg i kontakt med strømleverandører for en billigere og bedre strømavtale.

Vi sender ikke ut fakturaer. Alle spørsmål vedrørende dette må rettes til din strøm- eller nettleverandør.

Her finner du en liste over norske strøm- og nettleverandører.

Lurer du mer generelt på hva de ulike begrepene i strømregningen din betyr, kan du finne ordforklaringer i denne artikkelen.

Jeg har spørsmål om kundeforholdet mitt. Hvem skal jeg kontakte?

Strøm.no er kun en gratis og uforpliktende anbudstjeneste som setter deg i kontakt med strømleverandører for en billigere og bedre strømavtale.

Vi håndterer ikke strømavtaler eller kundeforhold til strømselskaper direkte. Alle spørsmål vedrørende dette må rettes til din strøm- eller nettleverandør.

Her finner du en liste over norske strøm- og nettleverandører.



Nettleie



Hvorfor må jeg betale nettleie?

Nettleie er leien du betaler til nettleverandøren for å benytte deg av strømnettet. Inntektene fra nettleie skal gå til vedlikehold, drifting og forbedring av strømnettet, og betales til selskapet som eier strømledningene til og fra boligen din.

Nettleien består av en fast og en variabel del når prisen beregnes: Den faste delen avhenger hvilken type hovedsikring som er knyttet til boligen – jo høyere sikring du har, dess høyere blir det faste beløpet. Den variable delen henger tett sammen med ditt strømforbruk – jo lavere strømforbruket ditt er, dess lavere blir det variable beløpet.

Tips til hvordan du reduserer strømforbruket: Les vår artikkel om strømsparing.

Nettleien bestemmes også ut fra hvor du bor i landet, hvilket kan ha stor innvirkning på hvor dyr nettleien er. Det blir ofte dyrere jo lenger avstander det er mellom boliger, og jo færre det er til å dele på kostnadene.

Les mer: Alt du må vite om nettleie.

Hva er forskjellen mellom en strømleverandør og et nettselskap?

En strømleverandør kjøper og selger strøm. Det er strømleverandøren du har strømabonnement hos og du betaler dem for selve kraftforbruket ditt. Du kan fritt velge hvilken kraftleverandør du vil bruke.

Et nettselskap eier kraftnettet boligen din er koblet til. Vi betaler nettleie til nettselskapene for vedlikehold av kraftnettet. I motsetning til kraftleverandør kan du ikke velge hvilket nettselskap du vil ha.

Mange strømkonsern eier både et nettselskap og et kraftselskap, men du står alltid fritt til å velge det kraftselskapet du vil ha.

Kan man bytte nettleverandør?

Du kan dessverre ikke bytte nettleverandør. Nettleverandører bestemmes ut fra geografiske områder og er et beløp som ikke går til din strømleverandør, men til ditt lokale nettselskap. Kort fortalt: Du kan ikke bestemme hvem du betaler nettleie til, med mindre du faktisk flytter.

Markedet for strømnett er ikke konkurranseutsatt, så det finnes kun én nettleverandør som eier strømnettet i et område. Nettleien er leien du betaler for å benytte deg av strømnettet, og betales til selskapet (nettleverandøren) som eier strømledningene til og fra boligen din. Inntektene fra nettleie skal gå til vedlikehold, drifting og forbedring av strømnettet.

Les mer i artikkelen vår om temaet: Alt du trenger å vite om nettleie.

Finnes det tilbud på nettleie? / Kan man senke nettleie?

Det finnes dessverre ingen tilbud på nettleien, men du kan likevel senke kostnaden på egen hånd.

Nettleien er leien du betaler til din nettleverandør for å benytte deg av strømnettet. Nettleverandøren er selskapet som eier strømledningene som går til og fra boligen din. Inntektene fra nettleie skal gå til vedlikehold, drifting og forbedring av strømnettet, og strømledningene som går til og fra boligen din.

Nettleien består av en fast del og en variabel del:

  • Den faste delen avhenger hvilken type hovedsikring som er knyttet til boligen.
    Jo høyere sikring du har, dess høyere blir det faste beløpet. Det er dessverre ikke alle som kan bytte sikring på boligen sin, men dette er definitivt noe som er verdt å undersøke.
  • Den variable delen henger tett sammen med ditt strømforbruk.
    Du kan altså redusere nettleien hvis du reduserer strømforbruket ditt.

Tips til hvordan du reduserer strømforbruket: Les vår artikkel om strømsparing.

Siden nettleverandørene har monopol på sine områder, betyr det i praksis at selskapene selv kan bestemme hvilken pris de ønsker å sette på nettleien. Dette er en av grunnene til hvorfor prisen på nettleien kan variere i pris i de forskjellige områdene.

Selv om selskapene har monopol, kan du likevel føle deg sikker på at de ikke tar altfor mye betalt. Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har satt et tak på hvor stor inntekt hver nettleverandør kan få fra sine kunder. Dette hindrer imidlertid ikke selskapene fra å sette ulike priser på nettleien, så lenge de holder seg innenfor rammene satt av NVE.

Se kostnaden for strøm med nettleien inkludert: Teste vår prissammenligning – her kan du huke av for «vis priser inkl. nettleie».



Strømavtaler og strømpriser



Hvorfor bør jeg sammenligne tilbud fra flere strømleverandører?

Du kan spare opptil flere tusen kroner i året ved å bytte til billigste strømavtale. Selv tilsynelatende små forskjeller kan utgjøre betydelige summer i løpet av et helt år.

Forbrukerrådet anbefaler deg derfor å sammenligne flere tilbud før du tegner et strømabonnement.

Ved å sammenligne flere tilbud ser du lett hvilket selskap som kan gi deg billigste og beste strømavtale.

Du kan enten fylle ut skjemaet vårt og motta spesielt gode tilbud fra flere strømleverandører, eller du kan enkelt sammenligne priser selv med strømkalkulatoren vår.

Må jeg ha en strømavtale?

Nei, du må ikke ha en egen strømavtale, men du vil spare mye på å ha det. Selv om du ikke har en strømavtale, er nettselskapet ditt pliktig til å levere strøm til deg. De er imidlertid også pålagt å kreve en høyere pris enn normalt.

Ved å tegne strømavtale får du altså billigere strømregning, og du kan også velge om du eksempelvis vil kjøpe kun fornybar strøm, kun fra vannkraft eller kun lokalprodusert strøm.

Les mer: Leveringsplikt på strøm.

Hvilke typer strømavtaler finnes?

De mest vanlige strømavtalene er spotpris, fastpris og variabel pris. Disse tre avtaleformene har ulike undervarianter som varierer mellom de forskjellige leverandørene. For å vite nøyaktig hvilken type avtale du inngår, er det derfor viktig å lese vilkårene før du tegner strømabonnement.

Les også: Velg beste strømavtale for deg.

Hva er forskjellen mellom spotpris og innkjøpspris?

Spotpris- og innkjøpsprisavtaler er relativt like, men de har to store forskjeller mellom seg:

  1. Spotpris gir deg den gjennomsnittlige markedsprisen (det strømleverandørene kjøper strømmen for) som settes av Nord Pool.
    Innkjøpspris er på sin side et vektet gjennomsnitt av markedsprisen. Det vil si at de tar med i beregningen hvilken tid på døgnet strømforbruket er størst (og strømprisen er på sitt dyreste).
  2. Innkjøpsprisavtaler tar gjerne et ekstra påslag på kraftprisen, i tillegg til det vanlige påslaget du får med andre avtaler tilknyttet spotpris.

Innkjøpsprisavtaler er altså dyrere enn spotprisavtaler.

Avtaleformene er ikke regulerte. Det vil si at strømleverandørene i stor grad står fritt til å bruke begrepene som de selv ønsker. Avtalevilkårene trenger derfor ikke matche navnet på avtalen. Det vil si at det er viktig å lese vilkårene nøye før du inngår en avtale.

Les mer: Alt du må vite om spotpris og innkjøpspris.

Bør jeg bestille en timespotavtale?

Hvis du bruker strøm når ikke alle andre bruker den, bør du bestille timespotavtale.

Timespot innebærer at du betaler den faktiske markedsprisen som gjelder i perioden du bruker strømmen. Markedsprisen settes av kraftbørsen Nord Pool og er den samme som strømleverandørene kjøper strøm for.

Markedsprisen er på sitt dyreste når det er høyt forbruk, så timespot vil kun lønne seg om du hovedsakelig bruker strøm når folk flest ikke gjør det.

Husk å tenke brannsikkerhet fremfor lav strømpris – unngå eksempelvis lading og bruk av tørketrommel om natten når du ikke lett kan oppdage brann.

Les mer: Alt du må vite om timespot.

Når er det smart å bestille fastprisavtale?

Hvis økonomien din ikke tåler store svingninger, bør du vurdere en fastprisavtale, ettersom den gir en forutsigbar strømregning.

Fastpris betyr at du betaler samme pris per kWh du bruker – helt uavhengig av svingningene i markedet. Strømregningene vil likevel variere hver måned ut fra hvor stort strømforbruket ditt er og hvor mange kWh du bruker hver måned.

Historisk sett er fastpris den dyreste avtaleformen, men mange bestiller den likevel fordi den gir mest forutsigbarhet i hverdagen.

Les mer: Alt du må vite om fastpris.

Er variabel pris noe for meg?

Variabel pris kan være et godt valg hvis du ønsker å følge markedsprisen, men med mer forutsigbarhet enn spotprisavtaler.

Med variabel pris fastsetter strømleverandørene kWh-prisen basert på markedspris og estimater for utviklingen av markedet. Ønsker de å endre kraftprisen, må de gi beskjed 2 uker i forveien.

Det betyr i praksis at du beholder samme kraftpris i 14 dager om gangen.

Les mer: Alt du må vite om variabel strømpris.

Bør jeg tegne en strømavtale med «vintertrygghet»?

Vinteren er vanligvis den årstiden med den dyreste strømprisen. Derfor tilbyr kraftleverandørene gjerne avtaler med «vintertrygghet».

Det vil si fastprisavtale med kort bindingstid, vanligvis fra oktober til og med mars (6 måneder). Resten av året kan du bestille en hvilken som helst annen strømavtale.

Med andre ord kan du få forutsigbarhet i løpet av den ekstra usikre vintertiden, mot at du betaler en litt høyere fastpris enn det som er antatt at markedsprisen skal ligge på.

Hva påvirker strømprisen?

Strømprisen påvirkes av tilbud og etterspørsel, som igjen påvirkes av en rekke faktorer – så vel globale og nasjonale som regionale og lokale.

Strømprisen bestemmes på kraftbørsen Nord Pool og varierer fra time til time.

Les mer: Slik bestemmes dagens strømpris.



Strømkilder



Hvilke leverandører støtter ikke vindkraft?

I Norge er det vanskelig å finne en strømleverandør eller en strømavtale som ikke bidrar til mer vindkraftutbygging. Det som gjør det vanskelig er at alle norske strømavtaler indirekte støtter vindkraftproduksjon, fordi de inkluderer en lovpålagt avgift for å dekke kostnaden ved elsertifikatordningen. Det er relativt enkelt å finne strømleverandører som er direkte involvert i vindkraftutbygging, men det er vanskeligere å si noe om hvilke aktører som ikke er indirekte involvert.

Siden det er vanskelig å konkret finne leverandører som ikke «støtter» vindkraft, er det dessverre vanskelig å lage en tjeneste der man kan velge dette som et alternativ. Forhåpentligvis vil det bli en mulighet innen snar fremtid.

Derimot er det mulig for strømkunder å be om at elsertifikatene de betaler for ikke kommer fra vindkraftproduksjon.

Les mer i artikkelen vår om temaet: Strømavtaler uten vindkraft.

Hva er fornybar, grønn, bærekraftig og miljøvennlig strøm?

Kjært barn har mange navn. Fornybar, grønn, bærekraftig og miljøvennlig strøm er ulike navn på det samme konseptet: Det er strøm fra energikilder som har kontinuerlig tilførsel av ny energi. Eksempler på dette er vannkraft, solkraft og vindkraft.

Disse energikildene slipper ut mindre karbondioksid i strømproduksjonen enn ikke-fornybare energikilder, og de sparer også på naturressursene.

Les mer: Energikilder i strømproduksjonen.

Hva er en strømavtale med opprinnelsesgaranti?

Har du avtale med opprinnelsesgaranti innebærer det at strømselskapet plikter seg å kjøpe eller produsere like mye fornybar strøm som du forbruker.

Det betyr imidlertid ikke at du får kun fornybar strøm i stikkontakten din hjemme.

Les mer: Hvor kommer strømmen din fra – norske vassdrag eller EU?



Strømmåling og strømmålere



Jeg skal bytte strømleverandør og må oppgi målepunkt-ID. Hva er det, og hvor finner jeg det?

En målepunkt-ID identifiserer det elektriske anlegget ditt. ID-en består av 18 siffer, der de første 10 alltid er 7070575000, og de siste 8 er unike for anlegget.

Har du flere elektriske anlegg – for eksempel på hytta, i garasjen eller i naustet – har hvert anlegg en egen ID.

Selv om et elektrisk anlegg bytter eier, eller strømmåleren byttes, vil målepunkt-ID-en fortsatt være den samme for dette anlegget.

Du finner ID-en på strømregningen din, eller du kan få opplyst om det fra nettselskapet ditt.



Overskuddsstrøm / Selge strøm



Jeg ønsker å selge overskudd av strøm, men hvordan gjør jeg det?

De siste årene har flere oppdaget muligheten for å produsere sin egen strøm, som oftest ved hjelp av solcelleanlegg.

For å selge overskuddsstrøm er det et par kriterier som må innfris:

  • Installere solcelleanlegg.
    Solanlegg kan kjøpes via flere strømleverandører eller av uavhengige selgere.
  • Bli plusskunde i nettselskapet ditt.
    Skal du regnes som en plusskunde, må du produsere strøm fra eget anlegg.
  • Sørge for å ha en digital strømmåler (AMS) installert, slik at kraftselskapet kan lese av strømmen for deg.
    Har du fortsatt ikke fått AMS-måler, skal du få det gratis fra leverandøren din.
  • Velge kraftselskap som kan kjøpe overskuddsstrømmen (og ev. levere strøm til deg når du trenger det).
    Du må bruke samme selskap for kjøp og salg av strøm.

Les mer: Plusskunde – spørsmål og svar