stearinlys

Dette gjør du ved strømbrudd

Har du opplevd et lengre strømbrudd, men er ikke sikker på hva du har krav på av kompensasjon? Les det du trenger å vite her.

Så mye har du krav på

Når strømmen går må du kontakte nettselskapet, og ikke strømleverandøren. Dersom du opplever et strømbrudd som varer i mer enn 12 timer, har du krav på utbetaling fra dem, ifølge Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE).

Følgende satser gjelder:

  1. kr. 600 for strømbrudd over 12 timer opp til og med 24 timer
  2. kr. 1400 for strømbrudd over 24 timer opp til og med 48 timer
  3. kr. 2700 for strømbrudd over 48 timer opp til og med 72 timer

Skulle strømbruddet vare mer enn 72 timer skal det utbetales kr. 1300 for hver påbegynte tjuefiretimers periode avbruddet varer.

tre henger over strømkabelDårlig vær: Med mye snø og vind kan trær falle over strømkabler og føre til strømbrudd.

Du må passe på å kreve pengene fra nettselskapet selv. Ofte får du pengene tilbake ved at summen blir trukket på neste strømregning, men send en e-post slik at du har et bevis på at du har sagt fra, om det ikke skulle skje.

Du har minimum to måneder på deg til å melde fra om strømbruddet og kreve utbetaling. Dersom strømbruddet er som følge av en feil fra nettselskapets side, kan du også kreve erstatning. Fristen for å kreve erstatning vil stå i vilkårene for avtalen du har inngått med nettselskapet. Hvis du ikke kommer til enighet med nettselskapet, kan du kontakte Elklagenemda for hjelp.

.

Når bør feilen være rettet?

Ifølge § 2-1 i forskrift om leveringskvalitet i kraftsystemet skal nettselskapet gjenopprette forsyningen uten ugrunnet opphold. Dette innebærer at mannskap som skal rette feilen må sendes ut så fort som mulig. Det kan ikke tas hensyn til når det er mest økonomisk lønnsomt å gjøre dette, så dersom feilen oppstår en fredag for eksempel kan man ikke vente til mandag fordi det koster mindre enn å ha folk i jobb på lørdag. Dårlig vær eller rasfare derimot, som vil utgjøre en sikkerhetsrisiko for arbeidere, er god grunn til å utsette jobben.

Informasjon fra nettselskap

Nettselskapet plikter å ha tilgjengelig informasjon for berørte kunder om det oppstår et strømbrudd. De må opplyse om årsak til avbruddet og forventet tidspunkt for når feilen er rettet og gjenopprettet strømforsyning.

Rettigheter ved hyppig strømbrudd

Dersom du opplever gjentatte strømbrudd må du ta kontakt med nettselskapet ditt og forklare situasjonen. Om det ikke fører fram eller det ikke blir enighet kan du enten sende inn en klage til NVE eller kontakte Elklagenemda.

Hvordan være forberedt på strømbrudd, spesielt på vinteren

  • Oppvarming - om du primært har elektrisk oppvarming bør du tenke på å ha et alternativ, for eksempel vedfyring eller gassovn.
  • Mat og drikke - ha vann tilgjengelig, vannforsyning vil bli borte og komfyren vil heller ikke virke. Til matlaging kan man bruke stormkjøkken eller propanapparat.
  • Lys - lommelykter og batterier bør du oppbevare på et lett tilgjengelig sted. Stearinlys og fyrstikker eller lighter er også fint å ha tilgjengelig.
  • Radio - en radio som er batteridrevet vil holde deg oppdatert.
  • Mobillader - bruk laderen for bil, eller ha en portabel lader.
  • Om du er kritisk avhengig av strøm bør du ha et nødaggregat.

(Kilde: NVE)

Følg oss på Facebook

Følg oss gjerne på vår Facebookside.

Kontakt oss

Send oss en e-post

Tjenester

Strøm.no er en gratis og uforpliktende anbudstjeneste. La selskapene konkurrere om å gi deg beste strømavtale!

Strøm Privat

Strøm Bedrift

Strøm Borettslag

Sammenlign strømpriser

Populære steder

Trondheim

Oslo

Kristiansand

Tromsø

Fredrikstad

Bergen

Norge