Elbil og strømforbruk

Alt du bør vite om lading av elbil og strømbruk

Hvor mye kan du egentlig spare ved bruk av elbil?

Det er mange vanskelige begreper man må gjøre seg kjent med når man skal forstå mer om elbil og strøm, men vi bryter ned det viktige for deg. Vi ser også på reelle kostnader forbundet med lading av elbil sett opp mot kostnader ved forbruk av bensin og diesel.

Slik lader du elbilen

Du har flere alternativer når du skal lade elbilen. Under viser vi deg hvilke, enten du lader hjemme eller når du er ute på farten.

Hjemme

  • I vanlig stikkontakt: 2,3 kW
  • I veggboks/hjemmelader med Type 2-lader: 3,6-22 kW (11-22 kW krever 3-fas TN-nett med 400 V spenning, mens det vanlige i Norge er IT-nett med 230 V)

En hovedregel er at jo høyere effekt (kW), dess raskere lades bilen opp. Hvor fort bilen lades opp kommer imidlertid helt an på hvilken elbil du har, eller rettere sagt hvor mye strøm ombordladeren i elbilen din klarer å ta til seg på en gang. Du kan altså lade på en 22 kW-hjemmelader, men hvis elbilen har en ombordlader på 6,6 kW, kan ikke elbilen nyttiggjøre seg av de siste 15,4 kW. Ellers vil utetemperatur være avgjørende for ladehastigheten, da det går tregere med kuldegrader.

Vanlig stikkontakt (også kalt husholdningskontakt eller shcuko-kontakt) er altså den desidert tregeste lademåten, med effekt på 2,3 kW. Å lade et elbilbatteri på denne måten vil ta alt fra 8 til 40 timer, avhengig av størrelse på batteriet. Lading via husholdningskontakt regnes også som den minst trygge måten å lade på når det kommer til brannsikkerhet. Til daglig lading kan du ikke lade i en hvilken som helst stikkontakt, men må få en elektriker med god kjennskap til standard NEK400:2014 til å legge opp en egen kurs på maks 10A og jordfeilbryter type B. Det elektriske anlegget bør også ha overspenningsvern.

Elbil, strøm, lading
Er du ute på reise, finnes det uttallige lademuligheter. Bare sørg for å finne laderen som passer elbilen din.

Hvis du vil gjøre det på en sikrere og raskere måte, bør du skaffe deg hjemmelader og Type 2-ladekabel (hvis det ikke er standard utstyr). Ladeeffekten, eller hastigheten på oppladingen, vil da være avhengig av effekten (kW) på ombordladeren i elbilen, inntaket til huset (1-fas eller 3-fas), spenningen (V) i nettet og strømstyrken (A) i kursen elektrikeren legger opp.

På reise

  • I vanlig stikkontakt (eldre ladestasjoner): 2,3 kW
  • I Type 2-lader: 3,6-11 kW
  • I semihurtig Type 2-lader: 22 kW
  • I hurtiglader AC (vekselstrøm): 43 kW. Brukes kun av Renault Zoe 210 (eldre modell)
  • I hurtiglader DC (likestrøm): 50 kW. Har både CHAdeMO- og CSS Combo-ladekabel, som brukes avhengig av hvilken elbil du har
  • i Supercharger: 120 kW. Brukes kun av Tesla-modeller

Her finner du oversikt over hvilke elbiler som bruker hvilke hurtigladetyper, samt hvor i landet du finner de forskjellige ladepunktene. I dette ladekartet finner du også oversikt over de mye tregere (men ofte gratis eller billige) ladepunktene med schuko-kontakt.

Som du ser, finnes det i dag mange ulike ladepunkter langs veiene, med alt fra svært sakte til svært rask hastighet. Alle elbiler kan lade ved hjelp av vanlig stikkontakt og Type 2-lader, men type elbil avgjør hvor du kan hurtiglade. Ellers vil selvsagt effekten på ombordlader og utetemperatur avgjøre den endelige ladehastigheten.

Vurderer du å gå over til elektrisk? Se hvilke elbiler som er best på tvers av forbrukertestene.

Hvor høy blir strømregningen?

Så, hvor mye koster det egentlig å lade elbilen? Dette kommer selvsagt an på bl.a. strømleverandøren din, kraftprisen, elbilens batteristørrelse og værforhold. Vi kan uansett si at hjemmelading er mye billigere enn å fylle en bil med diesel eller bensin. Ved semihurtig- og hurtiglading ser regnestykket ganske annerledes ut.

Sørg for å få den billigste og beste strømavtalen.

Hjemmelading

En grunnregel er at hjemmelading koster deg rundt 1 krone per kWh du lader opp. Har du en elbil med et batteri på 22 kWh, koster det altså ca. 22 kroner å full-lade. Hvor langt du kan kjøre med dette batteriet avhenger av bilens utnyttelse av batteriet, kjørestilen din, temperatur, kjøreforhold og hvor mye strøm du bruker i form av varme og elektronikk ellers i bilen.

Hvis vi tar utgangspunkt i en VW e-Golf, har denne et oppgitt forbruk på 1,27 kWh/mil. Kostnadsregnestykket blir dermed seende slik ut:

  • Elbil: 1,27 kWh x 1 kr = 1,27 kr/mil

Til sammenligning var gjennomsnittsprisen på bensin 14,25 kr/liter og 12,90 kr/liter for diesel i 2017, ifølge SSB. En VW Golf 1,0 85 hk TSI (bensin) har oppgitt forbruk på 0,48 liter/mil. Dieselversjonen (1,6 115 hk TDI) har forbruk på 0,41 liter/mil. Forbruket blir da:

Elbil, strøm, bensinstasjon
Å lade elbilen hjemme er det mye billigere enn å måtte fylle bensin på bilen.
  • Bensinbil: 14,25 kr x 0,48 liter = 6,84 kr/mil
  • Dieselbil: 12,90 kr x 0,41 liter ≈ 5,29 kr/mil

I eksempelet sparer vi altså mellom ca. 5,5 og 4 kr/mil, avhengig av om vi sammenligner med en bensin- eller dieselbil. Det er uansett viktig å påpeke igjen at dette bare er et eksempel, og at innsparingen bl.a. vil variere ut fra drivstoffpriser, strømpriser, temperatur, kjøreforhold og hvilke biler du sammenligner.

Lading på tur

Lading utenfor hjemmet kan være enda billigere enn hjemmelading, ettersom det ofte er gratis på kommunale plasser, eller du må kun betale en liten sum i året for en nøkkel og adgang til laderen. Er det ledig plass, kan du lade gratis (eller veldig billig) mens du er på jobb eller gjør ærender. Ladepunktene du slipper å betale for lader gjerne sakte (som regel mellom 2,3 og 11 kW), så vær obs på at bilen må stå mange timer hvis du skal lade bilen mye.

Hurtiglader du derimot hele tiden, vil du spare mindre enn ved hjemmelading. Hurtiglading koster normalt 2,50 kr per minutt, og en VW e-Golf skal kunne hurtiglade opp fra 0 til 80 % av full batterikapasitet på 45 minutter om sommeren. På fulladet batteri skal en VW e-Golf klare opptil 30 mil på sommerstid. Kostnaden blir dermed:

  • 45 min x 2,50 kr = 112,50 kr
  • 30 mil (teoretisk rekkevidde på fulladet batteri) x 0,8 (hurtiglading til 80 % av fulladet batteri) = 24 mil
  • 112,50 kr / 24 mil ≈ 4,69 kr/mil

Semihurtiglader du mest, vil det koste mye mer (når vi regner med en VW e-Golf som eksempel). Det koster normalt 1 kr per minutt, og kalles også fleksilading (opptil 22 kW). En VW e-Golf har ombordlader på 7,2 kW og skal kunne fleksilade på ca. 5,5 timer. Kostnaden blir dermed:

  • 330 min (5,5 t) x 1 kr = 330 kr
  • 330 kr / 30 mil = 11 kr/mil

Her er det verdt å huske på at en bil med ombordlader på 22 kW derimot vil kunne nyttiggjøre seg av all strømmen fra semihurtigladeren, og på den måten vil ladetiden og kostnaden gå drastisk ned.

Ellers er det et par andre ting som vil påvirke ladeprisen:

  • Semihurtig- og hurtigladeprisen kan variere ut fra hvor du lader og eventuelle rabattavtaler du har. Her ser du den fulle oversikten over ladeprisene.
  • Eksemplene tar utgangspunkt i lading om sommeren. Ved kaldere temperaturer vil ladetiden øke og rekkevidden bli kortere, noe som vil øke kostnadene ved lading.
  • Rekkevidden som er brukt i eksempelet er det produsenten har oppgitt som teoretisk mulig rekkevidde på fulladet batteri om sommeren, men ofte vil den reelle rekkevidden være kortere. På samme måte har vi brukt oppgitt drivstoff-forbruk i eksempelet med bensin- og dieselbilen, og det reelle forbruket vil ofte være høyere.

Sikker på at du har den beste strømavtalen i dag? Finn den billigste strømleverandøren der du bor.

Følg oss på Facebook

Følg oss gjerne på vår Facebookside.

Kontakt oss

Send oss en e-post

Tjenester

Strøm.no er en gratis og uforpliktende anbudstjeneste. La selskapene konkurrere om å gi deg beste strømavtale!

Strøm Privat

Strøm Bedrift

Strøm Borettslag

Sammenlign strømpriser

Populære steder

Trondheim

Oslo

Kristiansand

Tromsø

Fredrikstad

Bergen

Norge