Om hjemmelading av elbil og strømforbruk

Alt du bør vite om lading av elbil og strømbruk

Her får du informasjon om hjemmelading av elbil og hva det har å si for strømregningen din. Vi ser også på hvor mye det koster å lade elbilen med hurtiglader eller semihurtiglader når du er på farten.

Bilde av Helene Øie Esparza

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Sist oppdatert: 07.11.2019
Innhold

Lade elbil hjemme

  1. Vanlig stikkontakt går tregest
  2. Ladestasjon hjemme er raskt og trygt
  3. Slik installerer du hjemmelader

Lade elbil på reise

Hva koster det å lade elbil?

  1. Billig å lade elbil hjemme
  2. Offentlige ladestasjoner kan være billigere
  3. Høyere pris ved hurtiglading
  4. Fleksilading er ofte dyrest

Lade elbil hjemme

  • I vanlig stikkontakt: 2,3 kW
  • I veggboks/hjemmelader med Type 2-lader: 3,6-22 kW (11-22 kW krever 3-fas TN-nett med 400 V spenning, mens det vanlige i Norge er IT-nett med 230 V)

En hovedregel er at jo høyere effekt (kW), dess raskere lades bilen opp. Hvor fort bilen lades opp kommer imidlertid helt an på hvilken elbil du har, eller rettere sagt hvor mye strøm ombordladeren i elbilen din klarer å ta til seg på en gang.

Du kan altså lade på en 22 kW-hjemmelader, men hvis elbilen har en ombordlader på 6,6 kW, kan ikke elbilen nyttiggjøre seg av de siste 15,4 kW.

I tillegg påvirkes ladehastigheten av utetemperaturen, noe som kan utgjøre en vesentlig forskjell i kalde Norge.

1. Vanlig stikkontakt går tregest

Vanlig stikkontakt (også kalt husholdningskontakt eller schuko-kontakt) er altså den desidert tregeste lademåten, med effekt på 2,3 kW. Å lade et elbilbatteri på denne måten vil ta alt fra 8 til 40 timer, avhengig av størrelse på batteriet.

Lading via husholdningskontakt regnes også som den minst trygge måten å lade på når det kommer til brannsikkerhet.

Til daglig lading kan du ikke lade i en hvilken som helst stikkontakt. Du må få en elektriker med god kjennskap til standard NEK400:2014 til å legge opp en egen kurs på maks 10A og jordfeilbryter type B.

Det elektriske anlegget bør også ha overspenningsvern.

2. Ladestasjon hjemme er raskt og trygt

Hvis du vil lade elbilen på en sikrere og raskere måte, bør du skaffe deg hjemmelader og Type 2-ladekabel (hvis det ikke er standard utstyr).

Har du hjemmelader vil ladetiden avhenge av:

  • effekten (kW) på ombordladeren i elbilen
  • inntaket til huset (1-fas eller 3-fas)
  • spenningen (V) i nettet
  • strømstyrken (A) i kursen elektrikeren legger opp

I tillegg til at en hjemmelader gir deg raskere og sikrere lading av elbilen din, vil den også kunne øke verdien på hjemmet ditt.

3. Slik installerer du hjemmelader

Ifølge Din Side anbefaler flere eksperter at du velger normallading med en Mode 3-lader med Type 2-kontakt. Det innebærer at du setter opp en egen ladeboks på veggen, og bruker en kontakt som er laget for høy belastning over tid.

Denne typen lader koster omtrent 15 000 kr, avhengig av prisen på installering. Den må utføres av elektriker.

Få tilbud på elbillader

Elbil, strøm, lading
En hjemmeladestasjon er det raskeste og tryggeste valget for hjemmelading.

Nettselskapene har ulike praksiser, så husk å sjekke om du trenger å søke om lov før du installerer en hjemmelader. Hafslund godtar for eksempel at du installerer et ladepunkt på husveggen eller garasjen ved hjelp av autorisert elektriker, mens blant annet Skagerak Energi vil at du søker om lov før du setter opp kurser på over 20A på deres nett.

Det kan også være andre løsninger på plass i borettslag eller sameier, og dette bør du sjekke før du går til anskaffelse av en elbil.

Lade elbil på reise

  • I vanlig stikkontakt (eldre ladestasjoner): 2,3 kW
  • I Type 2-lader: 3,6-11 kW
  • I semihurtig Type 2-lader: 22 kW
  • I hurtiglader AC (vekselstrøm): 43 kW. Brukes kun av Renault Zoe 210 (eldre modell)
  • I hurtiglader DC (likestrøm): 50 kW. Har både CHAdeMO- og CSS Combo-ladekabel, som brukes avhengig av hvilken elbil du har
  • i Supercharger: 120 kW. Brukes kun av Tesla-modeller

Her finner du oversikt over hvilke elbiler som bruker hvilke hurtigladetyper, samt hvor i landet du finner de forskjellige ladepunktene.

I dette ladekartet finner du også oversikt over de mye tregere (men ofte gratis eller billige) ladepunktene med schuko-kontakt.

Som du ser, finnes det i dag mange ulike ladepunkter langs veiene, med alt fra svært sakte til svært rask hastighet. Alle elbiler kan lade ved hjelp av vanlig stikkontakt og Type 2-lader, men type elbil avgjør hvor du kan hurtiglade.

Ellers vil selvsagt effekten på ombordlader og utetemperatur avgjøre den endelige ladehastigheten.

Elbil, strøm, lading

Hva koster det å lade elbil?

Pris på å lade elbil avhenger av flere faktorer – blant annet hvor du lader, elbilens batteristørrelse og værforhold.

Vi kan uansett si at hjemmelading som regel er billigere enn både semihurtig- og hurtiglading.

1. Billig å lade elbil hjemme

Pris på hjemmelading avhenger blant annet av strømleverandøren din, kraftprisen, vær og type elbil du kjører.

En grunnregel er imidlertid at pris på lading av elbil hjemme er rundt 1 krone per kWh du lader opp. Har du en elbil med et batteri på 22 kWh, koster det altså ca. 22 kroner å full-lade.

Få tilbud på elbillader nå!

Hvor langt du kan kjøre med dette batteriet avhenger av:

  • Bilens utnyttelse av batteriet
  • Kjørestilen din
  • Temperatur
  • Kjøreforhold
  • Annen strømbruk i bilen

Hvis vi tar utgangspunkt i en VW e-Golf, har denne et oppgitt forbruk på 1,27 kWh/mil. Kostnadsregnestykket blir dermed seende slik ut:

  • Elbil: 1,27 kWh x 1 kr = 1,27 kr/mil
Elbil, strøm, lading
Er du ute på reise, finnes det utallige lademuligheter. Bare sørg for å finne laderen som passer elbilen din.

2. Offentlige ladestasjoner kan være billigere

Lading utenfor hjemmet kan være enda billigere enn hjemmelading, ettersom det ofte er gratis på kommunale plasser, eller du må kun betale en liten sum i året for en nøkkel og adgang til laderen.

Er det ledig plass, kan du lade gratis (eller veldig billig) mens du er på jobb eller gjør ærender.

Ladepunktene du slipper å betale for lader gjerne sakte (som regel mellom 2,3 og 11 kW), så vær obs på at bilen må stå mange timer hvis du skal lade bilen mye.

3. Høyere pris ved hurtiglading

Å hurtiglade er dyrere enn hjemmelading. Normalt koster det 2,50 kr per minutt, og en VW e-Golf skal kunne hurtiglade opp fra 0 til 80 % av full batterikapasitet på 45 minutter om sommeren.

På fulladet batteri skal en VW e-Golf klare opptil 30 mil på sommerstid. Kostnaden blir dermed:

  • 45 min x 2,50 kr = 112,50 kr
  • 30 mil (teoretisk rekkevidde på fulladet batteri) x 0,8 (hurtiglading til 80 % av fulladet batteri) = 24 mil
  • 112,50 kr / 24 mil ≈ 4,69 kr/mil

4. Fleksilading er ofte dyrest

Semihurtiglader du mest, vil det koste mye mer (når vi regner med en VW e-Golf som eksempel). Det koster normalt 1 kr per minutt, og kalles også fleksilading (opptil 22 kW). En VW e-Golf har ombordlader på 7,2 kW og skal kunne fleksilade på ca. 5,5 timer. Kostnaden blir dermed:

  • 330 min (5,5 t) x 1 kr = 330 kr
  • 330 kr / 30 mil = 11 kr/mil

Her er det verdt å huske på at en bil med ombordlader større enn 7,2 kW vil kunne nyttiggjøre seg mer av strømmen fra semihurtigladeren. På den måten vil ladetiden og kostnaden gå drastisk ned.

Husk også dette

Ellers er det et par andre ting som vil påvirke ladeprisen:

  • Semihurtig- og hurtigladeprisen kan variere ut fra hvor du lader og eventuelle rabattavtaler du har. Her ser du den fulle oversikten over ladeprisene.
  • Eksemplene tar utgangspunkt i lading om sommeren. Ved kaldere temperaturer vil ladetiden øke og rekkevidden bli kortere, noe som vil øke kostnadene ved lading.
  • Rekkevidden som er brukt i eksempelet er det produsenten har oppgitt som teoretisk mulig rekkevidde på fulladet batteri om sommeren, men ofte vil den reelle rekkevidden være kortere.

Sikker på at du har den beste strømavtalen i dag? Fyll ut skjemaet på denne siden for å få den billigste strømavtalen der du bor.